Tripreport: Z Prahy do Ostravy, je lepší vlak nebo letadlo?
Zoufalá doba žádá zoufalé činy. A já už jsem se po 4 měsících od posledního letu zoufale chtěl proletět. Jenže cestování kamkoliv do zahraničí je už zase podmíněné šílenými testy a karanténami.
Naštěstí mi na pomoc přispěchal polský dopravce LOT Polish Airlines, který dva roky od zániku českého vnitrostátního letectví začal létat mezi Prahou a Ostravou. O nákupu letenky jsem se rozhodoval jenom pár hodin. K rychlému rozhodnutí mě přimělo původní prohlášení polských aerolinek, že linka bude v provozu jen měsíc. To už teď není pravda a díky velké popularitě byl provoz linky už několikrát prodloužen.
Letový řád je bohužel postavený tak, že letadlo letí z Varšavy do Ostravy, z Ostravy do Prahy a potom zpátky do Ostravy a do Varšavy. Létá se jen jednou denně, takže letět do Ostravy a zpátky bez noclehu v Ostravě nejde.
Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem se do Ostravy vydal ráno vlakem a zpátky večer letadlem. A jelikož v poslední době se zejména kvůli environmentálnímu aspektu diskutuje o tom, zda se podobně krátká letecká spojení vyplatí, vznikl mi námět na článek - je lepší mezi Prahou a Ostravou letět, nebo využít takřka jedinou "rychlostní" železnici, kterou v Česku máme?
Začínáme v Praze
Jelikož má člověk v každém městě nějaký počátek A a nějaký cíl B, nechtěl jsem pochopitelně počítat čas z nádraží na nádraží nebo od vzletu do přistání. To se dá spočítat z pohodlí domova podle jízdních řádů, ale prakticky to má pramalou vypovídající hodnotu.
Jako start jsem si tedy v Praze vybral Floru, stanici na trase metra A. V Ostravě zase Dolní Vítkovice, industriální komplex, kam jsem se vždycky chtěl podívat, ale doteď mi to nestálo za cestu přes celou republiku.
Dál už to vezmu v bodech:
- V 9:32 nastupuju na Floře do tramvaje č. 5. Na Hlavní nádraží je to jenom 7 minut.
- Pěšky přes Sherwood do nádražní haly. Hala je při sobotním dopoledni téměř liduprázdná.
- Na trati z Prahy do Ostravy jezdily vlaky před koronou s trochou nadsázky stejně často jako pražské metro. Teď je ale výběr spojů o dost menší a třeba České dráhy úplně přerušily provoz Pendolin.
- Pokud jde o čas, vítězí obvykle Pendolino s časem 3 hodiny 6 minut. Teď ale není mezi dopravci významný rozdíl, všem to trvá plus mínus 3 hodiny 25 minut. Já jsem si tedy vybral Leo Express, a to z pragmatického důvodu - měl jsem u něj z léta nějaký kredit, který se mi nepodařilo dostat zpátky.
- Leo Express je přistavený na obvyklém nástupišti 1B. Odjezd je za 15 minut, čeká tady už dost lidí. Souprava je ale zamčená a silně špinavá.
- Usazuju se do téměř prázdného oddílu Economy Plus. Oddíly Economy jsou k mému překvapení skoro plné.
- Vyjíždíme přesně na čas v 10:08. Ještě před opuštěním Prahy roznášejí stevardi vodu a občerstvení. Economy plus má svého vlastního stevarda a vzhledem k obsazenosti je servis opravdu svižný.
- O zbytku cesty prakticky nemám co napsat. Samotnému se mi po mnoha zkušenostech s českou železnicí nechce věřit, ale za celou cestu se neodehraje jediný problém. Žádná stání uprostřed polí. Delší dobu většinou stojíme ve stanicích, protože do nich přijíždíme s předstihem. Předpokládám, že to bude díky řadě zrušených vlaků, které naprosto přetížený koridor trochu uvolnily.
- Jediná zajímavost se odehrává v Přerově, kde vlak mění směr. Přerov totiž leží mimo koridor, takže vlak musí sjet a zase se na něj stejnou cestou vrátit. Leo Express je jediný dopravce, který tady mezi Prahou a Ostravou zastavuje, protože jezdí s obousměrnými jednotkami. Ostatní dopravci by museli přepřahat lokomotivu, což znamená zdržení na 15 až 20 minut.
V Ostravě s předstihem
- Příjezd na ostravské hlavní nádraží ve 13:33, 3 minuty s předstihem. Nevycházím z úžasu.
- K Leo Expressu nemám žádné výhrady, bylo to moc pohodlné svezení. Sedačky v uspořádání 2+1, dost místa na nohy, občerstvení v ceně bylo fajn, wi-fi šlapala a personál byl děsně milý. Snad jen ta špinavá okna, přes která skoro nebylo vidět ven, bych zmínil jako mínus.
- Včasný příjezd mi každopádně nahrál do karet, protože si takhle opravdu stihnu trochu proběhat Dolní Vítkovice.
- Na úplně liduprázdném nádraží je otevřený suvenýrový obchod, který hnedka vymetu, abych aspoň přivezl něco pěkného ženě, které se se mnou tuhle bláznivou cestu nechtělo absolvovat.
- Před Hlavním nádražím skáču na tramvaj č. 2. MHD v Ostravě funguje ve 21. století, takže cestující nemusí po všech čertech shánět jízdenky. Stačí při každém nástupu pípnout kreditní kartou. Za tohle bych líbal ruce.
- Po 10 zastávkách vystupuju na stanici Dolní Vítkovice Hlubina. Na hodinkách svítí čas 14:01. Takže vlakem jsem cestu z Prahy do Ostravy zvládnul za 4 hodiny a 29 minut.
Dolní Vítkovice
Na areál Dolních Vítkovic mi zbývá asi 20 minut času, i přesto, že odlet do Prahy je až v 17:20. Za chvíli vysvětlím proč. Každopádně se nenechám odradit a vyrážím. Široko daleko není ani noha.
U vchodu do areálu stojí stojan na kola Nextbike. Tak to je paráda! Doteď jsem nevěděl, že Nextbike funguje i tady. V Praze Nextbike používám, takže nemusím ztrácet čas registrací, jen rychle otevírám aplikaci a scannuju kód kola. Takhle si snad zvládnu prohlédnout areál celý.
Zajíždím do hlubin areálu a úplně mi naskakuje husí kůže. Je tady naprosté ticho a jsem tady úplně sám. Jediné, co se v tichu ozývá, je kvílení větru fičícího skrz vymlácená okna budov a skřípání rozpadajících se staveb. Je to opravdu působivá atmosféra.
Po čtvrt hodince se vracím zpátky ke stanici Dolní Vítkovice Hlubina. Zamykám Nextbike, účtují mi 0 Kč. Asi Ostrava nějaký čas používání dotuje, vím že to tak funguje v Mladé Boleslavi.
Vlakem na Letiště Leoše Janáčka
- Ve 14:27 nastupuju do tramvaje č. 2, zapínám časomíru a mířím zpátky na Hlavní nádraží.
- Teď se dostávám k tomu, proč jedu na letiště s takovým předstihem. Ostravské Letiště Leoše Janáčka má totiž jako jediné v republice napojení na koleje. Když tedy člověk nechce jet taxíkem, může jet vlakem. Super, ne? Ne. Žijeme kde žijeme, takže kolejové spojení za 800 milionů využívá 5 vlaků denně, které jezdí v úplně náhodné časy a nijak nenavazují na odlety či přílety. Tohle bohužel není nějaký mimořádný korona stav, ale funguje to tak odjakživa. Jinak jezdí na letiště ještě autobus, ale tím to trvá tak dlouho, že to vyjde nastejno. Takže když chci počítat, co je reálně rychlejší způsob dopravy, musím bohužel počítat i tenhle úplně zbytečný hluchý čas.
- Tramvaj se cestou trochu zpozdila, takže na nádraží přijíždím 4 minuty před odjezdem vlaku a musím si trochu popoběhnout. V poklusu ještě na mobilu kupuju jízdenku, abych nemusel platit přirážku u průvodčího.
- Stíhám to vyloženě na poslední chvíli, průvodčí už stojí ve dveřích. Naskakuju, hvízd a jedeme.
- Po kontrole jízdenky si procházím vlak, protože mi připadá, že jsem tady úplně sám. Nejsem. Mám celkem 4 spolucestující. Dva ještě nastupují na Svinově, jeden vystupuje ve Studénce.
- Na letiště přijíždíme přesně na čas v 15:21. Je to tady skoro stejně strašidelné jako v Dolních Vítkovicích. Nikde ani noha, žádná auta a ticho prolamují jenom poryvy větru.
LOTím z Ostravy do Prahy
- Před terminálem posedává pár mých spolucestujících, kterým se asi nechce dovnitř kvůli rouškám. Ze stejného důvodu si k nim přisedám já. Až když se kvůli zapadajícímu slunci začne dělat frišno, přesouvám se na check-in.
- Na odletové tabuli svítí PRAHA. V liduprázdném terminálu visí několik reklam na LOT, jediného dopravce, kterého teď Ostrava má. Líbí se mi hříčka "Já dnes odLOTám do Prahy. Kdy poLOTíš ty?"
- Check-in bez fronty, stejně tak bezpečnostní kontrola. Letišťátko je opravdu roztomile maličké, ještě menší než v íránské Urmii.
- Salonek je zavřený, musím si jít sednout ke gatu, kde to vypadá jako čekárna na nějakém menším autobusáku. Kovové sedačky a jinak nic.
- Poetický pohled přes runway na zapadající slunce. A pak už jen běží čas. Počet spolucestujících se postupně zvyšuje cca na 25, což je docela slušné číslo.
- Ve třičtvrtě na pět poznám, že drtivá většina mých spolucestujících je tu ze stejného důvodu jako já - letečtí nadšenci, kteří se chtějí proletět. Téměř všichni totiž sledují Flightradar jako já a když je letadlo na final approach, přesouvají se spolu se mnou k oknům s výhledem na úplně temnou plochu.
- Letadlo přilétá, foťáky cvakají. Výhoda maličkatého letiště je, že letadlo zastavuje pár kroků od terminálu a nastupuje se pěšky.
- Přiletěl Embraer 170, z čehož mám děsnou radost. LOT totiž většinou na tuhle linku nasazuje Bombardier Dash 8 a já turbovrtulová letadla fakt nemám rád kvůli hluku a stísněnému interiéru.
- Po otevření gatu se plocha kolem stojánky plní lidmi. Nikdo se nehrne k nástupu, místo toho cvakají foťáky a pořizují se selfíčka. Tak tohle LOT vychytal! Jak dostat lidi v celoevropském lockdownu do letadel.
- Po nástupu nevěřím vlastním očím. Letadlo je pěkně našláplé! Tu a tam je nějaké místo volné (zrovna i vedle mě, yes!), ale celkově bych řekl obsazenost tak 75 až 80 %.
- Zvuk motorů je po 4 měsících na zemi jako rajská hudba! Vzlétáme přesně na čas, posádka hned vyráží s vozíky. Tak to zírám! Na půlhodinovém letu rozdávají vodu, štrúdl a čokoládovou tyčinku.
- Hned po palubním servisu se rozsvěcí piktogram s pásy, přistáváme. Výhled na noční rozsvícenou Prahu je nádherný!
- Kola se dotýkají pražské runwaye v 17:55. 35 minut ve vzduchu, tohle byl jeden z mých nejkratších letů. A jak jsem si ho užil!
- Vystupujeme chobotem do úplně prázdného prstu C na terminálu 2. Opravdu tady nikdo jiný není. Koukám na příletovou a odletovou tabuli, dneska má být ještě pár charterů Smartwings, ale ty jsou všechny do Egypta, čili na terminálu 1. Tady už jsme dneska poslední. To je teda síla.
Cílová rovinka
- Fotím si strašidelný liduprázdný temrinál a pak už šup na autobus.
- Provoz letištní 119ky naštěstí moc omezený není, jednu chytám hned po opuštění terminálu.
- Čtvrt hodinky na Veleslavín a potom už metrem přímo na Floru.
- Vyjíždím eskalátory a přesně na místo, odkud jsem ráno vyjížděl, se dostávám v 18:50.
- Celkový čas cesty letadlem, i se zbytečným čekáním na ostravském letišti, je 4 hodiny a 23 minut. To znamená, že při mojí cestě bylo letadlo o 6 minut rychlejší.
Verdikt
Můj verdikt určitě nebude ten, že letadlo je super, protože je o 6 minut rychlejší. Spíš to rozhodím do jednotlivých aspektů a ty budou plné spousty kdyby.
- Pokud jde o rychlost, letadlo by bylo jednoznačně rychlejší, kdyby na ostravské letiště existovala nějaká rozumná doprava. Vzhledem k velikosti a vytíženosti letiště by i příjezd s hodinovým předstihem zahrnoval víc než dostatečnou rezervu. V takovém případě už by letadlo mělo zhruba hodinový náskok. V současnosti se ale člověk musí na ostravské letiště dopravit taxíkem nebo vlastním autem, aby ten hodinový náskok získal. Když tedy do rovnice zahrneme pouze hromadnou dopravu, pak platí, že vlak a letadlo vyjdou přibližně nastejno.
- Co se týče ceny, vítězí vlak na plné čáře. Jízdenky u Českých drah, Regiojetu i Leo Expressu se den s předstihem dají pořídit za cenu kolem 300 Kč. Při nákupu s větším předstihem pak ještě o něco levněji. Letadlo vychází u jednosměrné letenky minimálně na 1100 Kč, u zpáteční pak na 1500 Kč (750 Kč za jednu cestu).
- A zbývá nám aspekt pohodlí. To je hodně subjektivní. Osobně v tomhle preferuju letadlo, protože nerad x hodin v kuse sedím. O to víc v současné rouškové situaci, kdy u použití letadla má člověk šanci se při každém přestupu "vydýchat". Někomu ale zase víc vyhovuje pohodlně se na pár hodin usadit s notebookem a pustit si film, nebo pracovat.
Je tedy lepší mezi Prahou a Ostravou letět, nebo jet po zemi? Asi už vidíte, že vám to neřeknu, protože ze všeho nejvíc záleží na osobních preferencích. Za mě je ale super, že tahle letecká trasa ožila, i když je trochu ostuda, že ji místo Českých aerolinií provozují ty Polské. Protože nakonec je vždycky lepší moct si vybrat sám, no ne?
» Zpátky na články
» Kam dál: Jak cestuju do Budapešti, abych (ne)zešílel
» Co ještě číst: Cestování za časů korony