Advent v severní Africe


  • Moje drahá žena trávila prosinec ve své rodné zemi, a tak jsem se rozhlížel, kam bych se mohl vypravit já, abych jen neseděl doma.
  • Chtěl jsem samozřejmě někam na jih, do tepla. Ryanair měl zrovna akční letenky za pár korun do albánské Tirany. V Albánii už jsme byli předchozí zimu a zas tak moc mě nenadchla, ale říkal jsem si, že by si u mě mohla udělat reparát.
  • Tiranu jsem ale každopádně chtěl jenom jako začátek a koukal jsem, kam by šlo vyrazit dál. A našel jsem super letenky od svých oblíbených Aegean Airlines do Káhiry.
  • Na Káhiru jsem ale slyšel spoustu fakt nepěkných referencí, mimo jiné jsem se často setkával s pojmem SCAM CAPITAL OF THE WORLD. Nechtělo se mi riskovat, že z toho bude nevydařený trip, a tak jsem nakonec přihodil ještě jednu letenku od Aegean Airlines do Tunisu.
  • Z Tunisu jsem po celkových 15 dnech cestování zamířil přes Frankfurt do Prahy.

Doprava

  • Jak už jsem zmiňoval, mezi všemi zeměmi jsem cestoval letecky. Z Prahy do Tirany přímým letem s Ryanairem. Odtamtud přes Athény do Káhiry s Aegean Airlines. Z Egpta opět přes Athény do Tunisu. A z Tunisu s Lufthansou přes Frankfurt do Prahy.
  • Aegean Airlines jsou podle mě nejlepší aerolinky v Evropě. Na všech letech mají v ceně slušné jídlo a pití. Letadla jsou vybavená wi-fi a USB zásuvkami. Na krátkých letech už takový servis snad žádné jiné evropské aerolinky nemají.
  • V jednotlivých destinacích jsem zůstával přímo ve městech a jejich okolí. Většinou jsem si v dopravě poradil s pomocí MHD, která stojí doslova pár korun (v Káhiře jezdí dokonce metro). Jinak jsem ale v Káhiře používal ještě Careem, což je takový arabský Uber (funguje ve většině zemí Středního východu), a v Tunisu Bolt.
  • Letištní doprava byla poměrně jednoduchá. V Tiraně jezdí každou hodinu takzvaný LUNA autobus mezi letištěm a náměstím Skanderbeg. Jízdenka stojí 400 LEK (asi 100 Kč). V Káhiře spojuje letiště s centrem autobusová linka 356 (staví mimo jiné u nádraží Ramsis a končí u Egyptského muzea). Jízdné je 17 liber (asi 8 Kč). V Tunisu údajně jezdí také nějaký autobus, ale tam jsem asi poprvé v životě ve snaze použít MHD selhal. Zastávku jsem prostě nenašel a musel jsem Boltem (stál cca 150 Kč).

Noclehy

  • Všechny noclehy jsem rezervoval klasicky přes Booking.
  • V Tiraně a v Tunisu jsem vybral bez problémů, ale v Káhiře jsem narazil. Tak ohromné množství nabídek, které byly očividně falešné anebo s vymyšlenými recenzemi, jsem na Bookingu v žádné jiné destinaci neviděl.
  • V Káhiře doporučuju opravdu důkladně prověřit adresu a porovnat ji s fotkami, kdy výhled z okna často evidentně pochází z úplně jiné budovy (na spoustě fotek najdete výhled na pyramidy, i když je ubytování v Káhiře a ne v Gíze). Nepoctiví ubytovatelé se často odkopají i prostřednictvím falešných recenzí, které jsou někdy fakt nesmyslně květnaté ("majitelova pohostinnost prozářila můj zamračený den" a podobně).
  • Odkazy na svoje konkrétní ubytování uvádím v itineráři.

Bezpečnost a specifika Káhiry

  • Jak už jsem naznačil v úvodu, o Egyptu jsem četl strašné hororové příběhy, takže jsem byl připravený na nejhorší. Ve výsledku se mi ale v Káhiře líbilo z celého tripu nejvíc.
  • Poblíž nejprofláklejších památek, kam cestovky vozí turisty na denní výlety z letovisek, se to různými prodejci a podvodníčky opravdu hemží. Tam je dobré jakýkoliv pokus o konverzaci striktně odmítat, protože každý člověk chce z turistů jenom vytáhnout peníze. Nejhorší jsou v tomto ohledu pyramidy v Gíze.
  • Když jsem se ale pohyboval mimo nábřeží Nilu a přilehlých památek, tak to všude ve městě bylo velmi příjemné. Nachodil jsem každý den 10 až 15 kilometrů a nikdy se mi nestalo, že by mě někdo obtěžoval nebo mi něco agresivně vnucoval. Naopak jsem se setkával spíš s typickou pohostinností Středního východu, kdy ke mně občas někdo prohodil typické Welcome to Egypt nebo mi potřásl rukou.
  • Domlouval jsem se anglicky, i když žádný zázrak to nebyl. Důležitá je ale ochota místních, kteří se i přes jazykovou bariéru snaží domluvit.
  • K bezpečnosti bych měl ještě zmínit opravdu silnou přítomnost policie. Prakticky na každém náměstí stálo několik antonů s po zuby ozbrojenými policisty. Četl jsem ale, že i když je policie v Egyptě vidět stále, tak takto extrémní to běžně nebývá. V Sýrii během mojí cesty probíhala revoluce a Egypt chtěl radši přijmout opatření, aby se opět nerozjelo nějaké arabské jaro a případné pokusy o demonstrace byly rozehnány hned v zárodku.
  • Ke vstupu do Egypta potřebují čeští občané vízum. V případě cesty do země letadlem je možné pořídit vízum až při příletu - na letišti se ještě před imigračními přepážkami nachází několik poboček bank. Tam je potřeba zaplatit 25 amerických dolarů v hotovosti. Banka člověku vydá vízový štítek, který pak pohraničník vlepí do pasu. Zároveň je nutné vyplnit příletový formulář (většina aerolinek ho poskytuje už v letadle). Ve formuláři se kromě údajů z pasu vyplňuje adresa hotelu v Egyptě. Nic složitého. Formulář se odevzdává pohraničníkům.
  • V Egyptě se platí egyptskými librami. Jedna libra se ještě dělí na 100 piastrů. Za 1 Kč dostanete zhruba 2 libry, takže přepočet cen na koruny je jednoduchý - stačí vydělit dvěma. Jezdí se na pravé straně a zásuvky jsou evropské, takže není potřeba adaptér.

Bezpečnost a specifika Tunisu

  • Z Tunisu jsem měl ještě bezpečnější dojem než z Káhiry. Město totiž není tak přelidněné a arabsky bláznivé, má spíš takový klidný jihoevropský vibe.
  • Na exponovaných turistických místech jsem zase potkal nějaké nabízeče, byli ale méně dotěrní než ti egyptští. A všude jinde ve městě byli zase jen příjemní pohostinní lidé.
  • Obrovská výhoda v Tunisu pro mě byla, že umím francouzsky. A Tunisani jsou podle mě bilingvní, protože jsem nenarazil na nikoho, kdo by francouzsky nemluvil. Takže cokoliv jsem potřeboval, jsem bez problémů vyřídil. Všechny cedule, jídelní lístky a podobně jsou psané zpravidla arabsky i francouzsky (někdy dokonce jen francouzsky), takže s orientací taky nebyl problém.
  • Ke vstupu do Tuniska nejsou pro české občany žádné zvláštní požadavky, stačí pas platný aspoň 6 měsíců po plánovaném odjezdu. Neplatí se žádný příletový ani odletový poplatek. Pohraničník může chtít vidět rezervaci hotelu a zpáteční letenku, což není nic neobvyklého.
  • V Tunisku se platí dináry. Jeden dinár se dělí na tisíc(!) milimů. Přepočet cen na koruny je zhruba "krát 8". Zajímavé je, že u levnějších položek používají prodejci milim jako základní jednotku. Takže když v kavárně uvidíte, že kafe stojí 2000, jsou to nejspíš 2 tisíce milimů, tedy 2 dináry, čili 16 korun, a ne 16 tisíc korun.
  • Tuniské dináry nejsou volně směnitelné, nesmí se tedy vyvážet do zahraničí. Před odjezdem je povinné všechnu zbylou tuniskou hotovost směnit. Opravdu důležité je, že ke zpětné výměně dinárů potřebujete potvrzení o jejich nákupu! A stvrzenka z bankomatu nestačí. Takže i když plánujete vybírat z bankomatu, měli byste si přivézt aspoň nějaká eura nebo dolary, abyste je mohli směnit ve směnárně a potom měli doklad, na základě kterého si dináry před odjezdem směníte zpátky.
  • V Tunisku se jezdí na pravé straně a zásuvky jsou evropské, takže není potřeba adaptér.

Peníze

  • Letenka z Prahy do Tirany byla za 4 stovky, ale připlácel jsem ještě 600 Kč za velký batoh, takže celkem tisícovka. Z Tirany do Káhiry 2500 Kč a nakonec jsem připlatil ještě tisícovku za upgrade do business. Z Káhiry do Tunisu jsem zaplatil 3500 Kč. A nejdražší letenka byla s Lufthansou, z Tunisu do Prahy mě to stálo 4250 Kč. Celkem tedy za letenky 12250 Kč.
  • V Tiraně jsem platil 1000 Kč za noc se snídaní, v Káhiře 600 Kč za noc se snídaní, a v Tunisu tisícovku za noc bez snídaně. Celkem stálo ubytování necelých 12 tisíc.
  • Jídlo jsem prakticky nenakupoval v obchodech, skoro všechna jídla jsem si kupoval v restauracích nebo ve stáncích. Za celých 15 dní jsem utratil jen 4 tisíce.
  • Doprava na místě mě stála necelou tisícovku a za vstupné jsem dal zhruba 5 stovek.
  • Utratil jsem ještě nějaké dva tisíce za suvenýry, simky a vízum.
  • Celkem jsem se tedy za celou 15denní cestu dostal na 32 tisíc Kč.

» Kam dál: Íránem odshora dolů na vlastní pěst
» Další podobná cesta: Marokem napříč až na Saharu