Předvánoční výlet do prosluněného Jordánska


  • Narazil jsem jednou na přímý let Ryanairu z Prahy do jordánského Ammánu za 10 €, který jsem samozřejmě okamžitě koupil. Zpáteční let šlo řešit jen o trochu dráž zase Ryanairem a zase z Ammánu, jenže já si chtěl zemi projet celou a do Ammánu se mi zpátky vracet nechtělo.
  • Naštěstí jsem našel levný zpáteční let s EasyJetem z Aqaby na opačném konci Jordánska do Berlína (odkud jsem pak do Prahy dojel Regiojetem), a tak už mi nic nebránilo vyrazit.
  • Během cesty jsem kromě Ammánu a Aqaby navštívil ještě starobylé město Jerash a Petru.

Doprava

  • Letecky jsem se dopravoval jenom do Jordánska a zpátky, na místě jsem používal autobusy. Jordánsko má koneckonců letiště jenom v Ammánu a v Aqabě. V Ammánu jezdí mezi letištěm a severním autobusovým terminálem každou půlhodinu autobus, lístek stojí 3 dináry. V Aqabě se dá na letiště dostat jen taxíkem. Taxikáři cestu většinou nabízejí za 15 dinárů, já jsem to usmlouval na 7 a níž už to prý vážně nejde.
  • Velké vzdálenosti (v podstatě akorát mezi Irbidem, Ammánem a Aqabou) obsluhují autobusy společnosti JETT. Není to kdovíjak komfortní, autobusy jsou úplně obyčejné, ale aspoň jezdí na čas. Za pár drobných jsou k dispozici horké nápoje, voda je zdarma a v autobuse je i toaleta. Určitě je lepší předzásobit se jídlem, autobusy cestou nezastavují.
  • Stránky JETTu jsou trochu matoucí, protože na nich nikde není uvedený Ammán. Místo toho jsou tam uvedené názvy několika ammánských čtvrtí, protože autobusy v rámci města odjíždějí z různých stanovišť. Konkrétně jsou to 7th Circle, Tabarbour, Wehdat a Abdali. Přesná poloha všech stanovišť je k dispozici na Google mapách. Jízdenky jde koupit buď v kancelářích na jednotlivých stanovištích, anebo teoreticky i přes webové stránky, ale to jsem radši nezkoušel, protože jsem četl různé historky o tom, jak se lidem z karty strhly peníze, ale lístek nedostali a podobně.
  • Na kratších vzdálenostech se uplatňuje koncept maršutek - minibusů, které odjíždějí až když jsou plně obsazené. Já jsem takhle jel z ammánského severního terminálu do Jerash. Maršutky nemají jízdní řády, ani pevně stanovenou dobu provozu - jezdí se, dokud je zájem.
  • Na cestu do Petry jsem si v Aqabě půjčil auto v půjčovně Al Thuraya. Dostat se tam hromadnou dopravou je totiž dost obtížné a já neměl moc času. Z Ammánu jede do Petry autobus JETT, jezdí ale jen jednou denně v 6:30 ráno. Tenhle zážitek jsem si milerád nechal ujít. Z Aqaby údajně jezdí nějaké maršutky, ale na to jsem se nechtěl kvůli nedostatku času spoléhat. Autopůjčovna byla super, otevřená od 8 ráno až do 10 večer, obsluha byla ochotná a všechno se mnou v klidu prošla.
  • Městská doprava (rozhrkané autobusy) existuje jenom v Ammánu. O metru si navzdory velikosti města můžete nechat zdát. Autobusy stojí jen půl dináru, ale neexistují k nim jízdní řády. Takže rozhodně doporučuju stáhnout si aplikaci Careem, což je takový jordánský Uber. Ceny nejsou špatné, většina cest mě stála 2 až 3 dináry. I s Careemem se ale budete muset orbnit trpělivostí, protože ammánský provoz je šílený a infrastruktura mizerná.

Řízení v Jordánsku

  • Kdo už někdy řídil mimo EU, toho asi jordánský provoz zvlášť nezaskočí (mě taky nezaskočil). Předpisy jsou spíš doporučení, např. přednost v jízdě prakticky neexistuje. Když někam potřebujete, musíte se tam prostě nacpat. Běžně můžete potkat auto v protisměru, protože si řidič chtěl zkrátit cestu. A tak podobně. Při odbočování jsem se rychle naučil fyzicky ohlížet za sebe, protože zrcátka v Jordánsku prostě nepokryjí všechny úhly, odkud může něco nebo někdo zpoza vás přiletět. Zkrátka divočina, ale nic nezvládnutelného. V dalších odrážkách teda rozeberu spíš věci, co mě vyloženě překvapily.
  • Retardéry: Kristepane, řídil jsem jenom jeden den, ale auto mi do vzduchu vzlétlo asi pětkrát. Retardéry jsou úplně všude, i na dálnicích, a většina je neoznačených. Protože jsem nechtěl jezdit krokem, rychle jsem si vymyslel řešení - na každé silnici jsem se prostě pověsil za nějaké jiné auto. Když jsem ho viděl brzdit, brzdil jsem, a když jsem ho viděl vzlétnout, brzdil jsem taky.
  • Nehnat se tam, kam nevidím: Tohle pravidlo jsem v Jordánsku respektoval víc, než kdekoliv jinde. Za jakýmkoliv horizontem nebo zatáčkou může stát absolutně cokoliv. Auto a jeho čůrající řidič, stádo oslů, hromada kamení, kosmická loď...lepší je prostě preventivně zpomalovat.
  • Respekt z chodců: Asi kvůli bezohlednosti jordánských řidičů platí v zemi zákon, že v případě jakékoliv kolize s chodcem je vinen řidič. Jako řidiči mi nepřipadalo, že by toho chodci nějak zneužívali. Do silnice se nevrhali, nicméně kultura velí dát chodci přednost, ať už stojí u přechodu či uprostřed dálnice.

Noclehy

  • V Jordánsku jsem přespával jenom v Ammánu a v Aqabě. V Ammánu jsem si našel hostitele na Couchsurfingu, v Aqabě jsem si přes Booking rezervoval hotel Amir Palace. Byla to v Aqabě jedna z nejlevnějších možností, takže vybavení už bylo docela ohlodané zubem času, ale bylo tam čisto, poloha byla fajn a na pokoji byla dokonce konvice a kafe, takže jsem si nemohl stěžovat.
  • Po návratu z Jordánska jsem přespal ještě v Berlíně, kde jsem si taky našel hostitele na Couchsurfingu.

Peníze

  • Jordánskou cenovou hladinu jde shrnout tak, že služby pro turisty jsou cenově někde nad úrovní západní Evropy, zatímco služby pro místní jsou naopak o dost levnější než u nás. Vezměme to ale postupně.
  • Dopravu do Jordánska jsem měl dost levnou - letenka do Ammánu byla za 270 Kč a k tomu jsem si kvůli velkému batohu přikoupil priority boarding za 300 Kč. Zpáteční cesta s EasyJetem byla za 390 Kč. Suverénně nejdražší tak byla pozemní doprava z Berlína do Prahy - jízdenka s Regiojetem mě stála 699 Kč, a to jsem jel z centra, nikoliv přímo z letiště, odkud je to většinou ještě dražší. Celkem tedy doprava stála 1659 Kč.
  • V Jordánsku jsem platil 1 dinár za cestu do Jerash a 1 za cestu zpátky, 8,60 dináru pak za autobus z Ammánu do Aqaby. Půjčovné za auto mě vyšlo na 30 dinárů, z toho 10 dinárů bylo komplexní pojištění s nulovou spoluúčastí proti všemu, které jsem si speciálně vyžádal. Dotankování na konci cesty mě stálo 20 dinárů. Když k tomu připočtu všechny cesty Careemem a letištní dopravu, vychází to za jordánskou dopravu celkem na 2700 Kč.
  • Za ubytování jsem platil jenom dvě noci v Aqabě, hotel mě stál 25 € za noc, takže celkem asi tisícovku.
  • Ještě před odjezdem jsem si koupil Jordan Pass, který zahrnuje vstupy do všech památek včetně Petry a zároveň poplatek za vízum. Jordan Pass se dalece vyplatí už v případě, že byste za celou cestu navštívili jenom Petru (vízum stojí 55 €, vstup do Petry 63 €, takže celkem 118 €. Jordan Pass stojí "jen" 88 €, takže asi 2250 Kč.
  • Kromě veškerých věcí výše jsem utratil ještě zhruba 80 dinárů (2400 Kč) za jídlo, suvenýry a další "režijní" náklady.
  • Celkový účet za cestu tedy vychází zhruba na 10 tisíc Kč.
  • K penězům dodám ještě poznámku, že jordánské banky jsou pěkně zlodějské. V Evropě jsem na poplatek za výběr z bankomatu jeho provozovateli narazil jen u nechvalně proslulého Euronetu. V Jordánsku mi ale bankomaty VŠECH bank chtěly za výběr účtovat 3 až 7 dinárů. Informace o tomhle poplatku byla většinou elegantně skrytá v dlouhatánském textu přes celou obrazovku. Ale já se nedal a zkoušel jsem různé banky, dokud jsem nevybral bez poplatku. Povedlo se mi to u banky Jordan Kuwait Bank. Vyzkoušel jsem tři její bankomaty a bez poplatku to bylo všude.

Jordánské vízum

  • Občané ČR potřebují do Jordánska vízum, respektive já bych to nazval spíš jenom jako poplatek za vstup do země. Vízum se totiž uděluje při příletu a k jeho vyřízení není potřeba vůbec nic (teda kromě peněz, případně Jordan Passu). Já jsem s sebou radši táhnul potvrzení o pojištění a pár průkazových fotek, ale vízum jsem dostal tak, že jsem řekl salamalejkum, policajt opáčil alejkum salam, do pasu bouchnul razítko a něco do něj arabsky načmáral. Takže ani nějaký pěkný vízový štítek jsem za ty prachy nedostal.
  • Policajt u pasové kontroly se mě ptal, kde budu bydlet. Když jsem řekl, že u kamaráda v Ammánu, čekal jsem další otázky, ale překvapivě mu to stačilo, nechtěl dokonce ani jeho jméno.
  • V Jordánsku se platí i za odjezd ze země, a to 10 dinárů, ale jen v případě, že necestujete letecky.
  • Pokud do Jordánska přijedete z Izraele, anebo ho naopak budete opouštět směrem do Izraele a rádi byste se někdy podívali do dalších zemí Středního východu, je lepší požádat jordánské pohraničníky o to, aby Vám razítko nedávali do pasu, ale na zvláštní list papíru. Pokud totiž budete mít v pase razítko z jordánského přechodu s Izraelem, je jasné, že jste cestovali do Izraele a to je ve spoustě muslimských zemí problém. Důležité je myslet na tohle už při vstupu do země, pokud třeba přilétáte do Ammánu, ale odjíždět budete po zemi do Izraele! Jak totiž budete mít v pase vstupní razítko (např. z ammánského letiště), musejí Vám tam pohraničníci dát i to výstupní. A důležitá je ještě poznámka, že otisknutí razítka mimo pas záleží na benevolenci pohraničníků, není to jejich povinnost.

» Kam dál: Íránem odshora dolů na vlastní pěst
» Další podobná cesta: Letní trip okolo Íránu a do Turecka