Camping trip s Teslou po Skandinávii


  • Během covidu jsme si dost oblíbili horské túry a taky nocování pod stanem. A po pár letech výšlapů po českých horách a taky nějakých výletech do Alp, jsme pochopitelně chtěli vyrazit do Mekky volného kempování - do Skandinávie.
  • Nakonec jsme strávili jenom jednu noc ve Švédsku, zbytek týdenního výletu jsme poznávali Norsko. Dojeli jsme až na západ do Bergenu a cestou jsme zažívali všechna čtyři roční období. V údolích pozdní léto, okolo jezer jaro či podzim a v horách začínající zimu. Celkem jsme po Skandinávii ujeli 2300 km. A to stylově, v Tesle.

Doprava

  • Z Čech by se nabízelo vyrazit do Švédska autem. My ale nemáme rádi dlouhé nudné přejezdy, a tak jsme vsadili klasicky na levné letenky Ryanairu.
  • Do švédského Göteborgu to stálo 350 Kč na osobu a i s 30 kily odbavené bagáže, kterou jsme tentokrát kvůli stanování vážně potřebovali, jsme celkem za oba zaplatili jenom 3500 Kč. Ve Švédsku jsme vystupovali fresh po hodinovém letu místo po 14 hodinách řízení.
  • V Göteborgu jsme si půjčili auto v půjčovně Sixt. Booknuli jsme samozřejmě elektrické SUV - kde jinde si vyzkoušet elektro-roadtrip, než v království elektromobility. Půjčovna nás ale překvapila upgradem na Teslu.
  • Tesla je samozřejmě super frajeřina, zrovna na ten kempovací roadtrip bych ale asi radši měl to SUV. Hodil by se vyšší podvozek, větší kufr (a celkově víc prostoru v autě) a hlavně bychom nemuseli řešit složité ovládání, kdy v Tesle se všechno kromě blinkrů ovládá přes obrazovku infotainmentu. Zvládli jsme to ale i tak, bez nějakých problémů.
  • Co mě překvapilo fakt příjemně, bylo nabíjení auta. Nabíječky byly úplně všude, takže jsme zřídka museli někde zastavit jen kvůli nabíjení. Prostě když jsme někde parkovali, tak jsme zároveň i nabíjeli. A konečný účet za elektřinu byl o neuvěřitelných 50 % nižší, než kolik by nás stál benzín.

Noclehy

  • Měli jsme s sebou stan a v Norsku se smí na jednu noc kempovat prakticky kdekoliv, takže jsme si mysleli, že o ubytování máme postaráno. Čáru přes rozpočet nám ale udělalo počasí.
  • Pršelo každý den. Někdy třeba jen půl hodiny, jindy půl dne. První dvě noci jsme stanovali, postupně nám ale mokly a vlhly všechny věci a nestačili jsme je sušit. Takže další dvě noci jsme trávili v autě a poslední dvě noci už jsme si po telefonu booknuli chatičku, kterou jsme našli na Google mapách na okraji národního parku Jotunheimen. Poslední noc jsme strávili na letišti.
  • Stanování nám stěžovalo i komplikované hledání vhodného místa. Tady je právě částečně na vině Tesla, protože zatímco s SUV bych se klidně vydal kousek po nějaké polňačce, tak s Teslou jsem si to samozřejmě nelajznul. A najít místo někde vedle silnice, kde by šlo bezpečně zaparkovat a zároveň tam nestál dům nebo plot, to byl dost oříšek.
  • Konkrétní místa na spaní každopádně uvádím v itineráři.

Peníze

  • Jak už jsem psal výše, letenky s celkem 30 kily odbavené bagáže vyšly na 3500 Kč, takže 1750 Kč na osobu.
  • Za půjčení auta jsme dali 7500 Kč a k tomu ještě 4000 Kč za elektřinu a 300 Kč za tři trajekty. Celkem tedy za dopravu na místě 5900 Kč na jednoho.
  • Podotýkám, že auta na benzín/naftu platí na většině silnic mýto. Elektroaut se mýtné týká prakticky jenom ve městech. Registraci do mýtného systému v obou zemích za nás vyřídila půjčovna s tím, že nám pak mýtné přefakturuje. Za celý trip nám bylo naúčtováno akorát 8 Kč za průjezd Göteborgem. S benzínovým autem bychom se ale dostali minimálně na tisícovku.
  • Dvě noci v pronajaté chatičce vyšly na 1500 Kč na osobu, jinak nás noclehy nic nestály.
  • Za jídlo ze supermarketů jsme utratili celkem 3 tisíce. Do restaurací jsme s výjimkou pár návštěv McDonaldu nechodili, zato jsme se ale každý den aspoň jednou stavovali někde na kafe. To nás vyšlo celkem na 1800 Kč. Celkem tedy za jídlo a pití 2400 Kč na jednoho.
  • Pak jsme každý zaplatili ještě zhruba 6 stovek za různé drobnosti jako suvenýry a parkování.
  • Celkový účet za 8 nocí ve Skandinávii tedy vychází zhruba na 12 000 Kč na osobu.
  • K penězům bych jinak ještě poznamenal, že netuším, jak vypadá norská nebo švédská hotovost. Kartou se dá zaplatit naprosto všude a některá místa naopak neakceptují hotovost. Pro nás země zaslíbená.

» Kam dál: Kontrasty Kavkazu: Gruzie a Arménie
» Další podobná cesta: Z Budapešti na Balkán